Antreprenoriatul este despre autocunoaștere și autodepășire

entrepreneur
Foto: http://cyberou.com

BusinessMark reprezintă unul dintre exemplele de succes despre care tot auzim în media de business din ultimii ani. Diferența dintre ei și mulți alții este că au pornit la drum fără a beneficia de o investiție inițială. Visul multora, nu? Afacerile de succes în care fondatorii au investit inițial 30.000 de euro ne bucură, dar nu mulți pot urma exemplul. BusinessMark este dovada că o idee bună la locul potrivit, cu oamenii potriviți poate face diferența. Sper ca povestea lor să vă/ne inspire.

Andreea Păun, Daniel Drăgan și Dan Popescu au pus bazele BusinessMark, o companie care organizează evenimente tip business, în urmă cu 3 ani. Rezultatul: peste 6.000 de participanți în perioada 2013-2015. Previziuni: peste 10.000 de participanți până la final de an.

Interviu cu Andreea Paun, Managing Partner, BusinessMark

Fiecare dintre voi deține o experiență profesională semnificativă, anterioară propriei afaceri. Ce v-a determinat să puneți bazele BusinessMark?

Andreea Paun
Andreea Păun, Managing Partner, BusinessMark

Decizia de a înființa BusinessMark a apărut ca opțiune alternativă situației în care ne aflam anterior. Nu aș vrea să sune cinic, însă într-o măsură semnificativă  a contribuit experiența de angajat pe care o aveam și care ne-a făcut să înțelegem că nu așa ar trebui să se desfășoare lucrurile. Ne-am dorit să construim o afacere corectă, cu un mediu de lucru corect și profesionist. Din punctul nostru de vedere este singurul mod de a face performanță, iar performanța a fost principalul nostru obiectiv.

La început, nu ne-am propus nimic altceva decât să creăm proiecte bune, utile mediului de afaceri, să contribuim seminificativ la dezvoltarea mediului de business. Cred că toți trei aveam o idee despre cum am putea să facem o treabă bună și așa am decis să o facem pe cont propriu. În același timp, probabil nu am fi luat decizia în acel moment dacă am fi avut parte de un mediu de lucru ce să ne permită dezvoltarea.

Care a fost investiția inițială?

Investiția inițială a constat în costurile necesare înființării unei firme. Practic, am pornit de la nimic. Este adevărat că ne-a permis natura activității – nu am avut producție, distribuție etc., elemente ce necesită investiție. În final, zona de servicii are un avantaj din punctul acesta de vedere.

Cum au fost începuturile?

dan popescu
Dan Popescu, Managing Partner, BusinessMark

Atunci când vorbim despre perioada de început, trebuie să menționez mai multe aspecte. În primul rând, cel financiar. Din acest punct de vedere, începutul a fost greu. Când pornești fără investiție, durează ceva până te aliniezi cu toate cele necesare unei bune desfășurări a activității.

Cât despre dezvoltare, în astfel de situații trebuie mai întâi să recuperezi și abia apoi să te gândești la dezvoltare. În al doilea rând aș menționa poziționarea pe piață. Din punctul meu de vedere, acesta este cel mai important lucru ce trebuie analizat atunci când vorbim despre perioada de început. Pentru noi, aceasta a reprezentat un moment de căutare. Ne desfășurăm activitatea pe o piață foarte aglomerată așa că ne-am concentrat pe a înțelege care sunt așteptările clienților, ce lipsește de pe piață si ce putem noi oferi. Am căutat o aliniere între cerințele pieței și propriile noastre opțiuni, viziuni, valori. Astfel, am conturat poziționarea, strategia de produs, strategia de preț, strategia de comunicare și am început să investim în dezvoltare. Odată cu stabilirea acestora, însă, ne-am asumat și o misiune ce constă în promovarea propriei abordări în ceea ce privește evenimentele B2B care este puțin diferită.

Revenind, aș spune că în perioada de început am fost foarte atenți la reacțiile companiilor, la elementele ce le determină să investească resurse pentru participarea la un eveniment. În al treilea rând, perioada de început a fost despre tărie de caracter și spirit de luptă. Antreprenoriatul nu este un lucru ușor nici la nivel personal. Nu știu câți dintre noi știm de la început că suntem sau nu buni antreprenori. Este ceva ce se descoperă, iar pentru noi perioada de început a fost un adevărat test din acest punct de vedere. Așadar, începutul a fost și despre autocunoaștere, autodepășire, autodescoperire.

Cât curaj este necesar pentru a face prima angajare? Dar mai multe angajări?

Îmi place în mod deosebit această întrebare pentru că  pentru noi primul angajat a fost un adevărat prag psihologic și nu numai. Sunt multe elemente aici ce sunt importante. Te gândești, desigur, la asumarea costurilor, dar te gândești și la responsibilitatea pe care o ai în fața acelei persoane. Și aici aș include aspecte ce țin de oferirea unui mediu de dezvoltare, de învățare, de recompensare, de cultivare a creativității și inovației.

După cum spuneam anterior, noi ne-am dorit foarte tare dezvoltarea unui mediu de lucru profesionist și corect. Cu aceste obiective în minte, misiunea primului angajat părea, în acel moment, destul de dificilă. În plus, aș menționa că importantă este și organizarea internă. Înainte de a face prima angajare trebuie să creezi un plan de dezvoltare internă, să gândești ”organigrama perfectă” pentru activitatea ta, să prioritizezi nevoile și astfel să alegi poziția pe care vrei să o ocupi prima pentru o dezvoltare sustenabilă.

Din aprilie 2013 până la final de 2015, peste 6.000 de participanți au trecut pragul conferințelor organizate de voi. Ce urmează în acest an?

Și mai mulți participanți. 🙂 Ne dorim să ajungem măcar la 10.000.

Daniel Dragan
Daniel Dragan, Managing Partner, BusinessMark

„Să nu faci niciodată afaceri cu prietenii sau familia” este un mai nou proverb românesc. Voi sunteţi o excepţie de la această regulă. De ce?

Pot înțelege de ce a luat naștere vorba aceasta. :)) Comunicarea, însă, cred că poate salva posibilele situații dificile. Și sinceritatea. Dar, în fond, cred că este vorba de structura fiecărei persoane și despre disponibilitatea de a pune orgoliile personale pe locul doi și a prioritiza binele companiei.

Angajat sau angajator? Dacă răspunsul este (cred) previzibil pentru prezent, care ar fi opţiunea pentru viitor?

Ambele situații mi se par onorabile câtă vreme ceea ce faci este bine făcut. Personal, prefer situația de angajator, de antreprenor și cred ca este greu să te întorci la ipostaza de angajat după ce trăiești o astfel de experință. Nu mă gândesc la opțiunea de a redeveni angajat, dar dacă va fi cazul, nu va fi o tragedie. Sunt de părere că trebuie să fim în permanență în mișcare, să îmbrățisăm schimbarea și să ne adaptăm oricărei situații.

Care ar fi principalul avantaj din postura de antreprenor? Dar dezavantaj?

Principalul avantaj în a fi antreprenor este că ai puterea de a decide ce idei vei pune în aplicare și ce riscuri îți vei asuma. Este un anumit grad de libertate în a fi antreprenor pe care eu îl interpretez în acest sens și care poate face diferenta dintre succes și eșec.

În altă ordine de idei, însă, să fii antreprenor înseamnă să începi o viață cu stresul și riscul, cu succesul și eșecul. Toate acestea sunt greu de gestionat, dar trebuie să le primești în casa ta și sa le accepți în rutina cotidiană.

Ce sfaturi ai pentru cei care sunt în prezent la început de drum pe calea antreprenoriatului? Ce trebuie să aibă în vedere?

Este foarte greu să oferi sfaturi pentru că experiența fiecăruia este diferită, afacerile diferă considerabil și, prin urmare, și modul de abordare. În plus, nu am garanția că soluțiile noastre au fost cele mai bune, cu siguranță se poate mai bine.

Aș îndrăzni, însă, să îmi exprim crezul – acela că trebuie să fim mereu atenți la ceea ce se întâmplă, să inovăm, să ne mișcăm. În plus, aș pune în vedere importanța echipei pentru dezvoltarea unei afaceri. Trebuie să acceptăm, ca antreprenori, că nu facem noi cel mai bine tot. Nu pot sublinia suficient cât de importante sunt resursele umane. În final, susțin faptul că este important să urmărești o dezvoltare sustenabilă și sunt substraturi aici pe care antreprenorii le vor înțelege.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*