Antreprenorii români vor să angajeze

idea
Foto: http://images.huffingtonpost.com

La nivel mondial, antreprenoriatul este perceput ca având un statut social ridicat iar două treimi nintre adulţi considera că este o alegere bună pentru o carieră de viitor, arată Noua ediţie 2015 a raportului Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

România se situează pe locul 4 la nivel mondial în ceea ce priveşte planurile antreprenorilor de a recruta în următorii 5 ani şi peste media europeană a intenţiilor de a demara o afacere.

66% dintre adulţii din întreaga lume văd antreprenoriatul că pe o alegere bună de carieră şi mai mult de jumătate din populaţia activa simte că are capacitatea de a începe o afacere – arata raportul Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2015 Global Report publicat luna aceasta, studiu sponsorizat de Babson College, Universidad Del Desarrollo, Universiti Tun Abdul Razak, Tecnológico de Monterrey şi London Business School.

Majoritatea întreprinzătorilor din întreaga lume încep o afacere mai degrabă pentru că au o oportunitate decât din necesitate. Aceasta în proporţie de 78% în economiile bazate pe inovaţie şi de 69% în cele care se bazează pe eficiență. În România, care este de asemenea o economie bazată pe eficiență, acest procent este de 69,3%.

În România, rata activităţii antreprenoriale în stadiu incipient (TEA*) este de 10,8% în 2015, fiind vorba de procentul din populaţia activă care a făcut ceva pentru demararea unei afaceri (a strâns bani, a elaborat un plan de afaceri etc.) sau care are deja o companie cu o vechime de până le 3,5 ani. Acest indicator specific GEM are tendinţa de a scădea pe măsură ce economia se dezvoltă. România se situează în anul 2015 la mijlocul clasamentului (ocupând locul 30 printre cele 60 de ţări care au participat la proiectul GEM în anul 2015). Faţă de 2014, România înregistrează o uşoară scădere de 0,5 puncte procentuale, însă depăşeşte în continuare media europeană care este de 7,8% sau rata TEA a unor ţări precum Ungaria (7,9%), Polonia (9,2%) sau Bulgaria (3,5%).

Aproape un sfert dintre adulţii din cele 60 de ţări care fac parte din această anchetă intenţionează să înceapă o afacere în următorii trei ani. Procentul este de 29% în România, ceea ce o situează pe locul 16 în lume şi mult peste media europeană de 12,8%. Se înregistrează însă o uşoară scădere faţă de 2014, când 32 % dintre romanii de peste 18 ani erau interesaţi să se lanseze în afaceri. În paralel, implicarea guvernului rămâne foarte redusă: locul 48 din 62 în ceea ce priveşte programele şi politicile de sprijinire a antreprenoriatului.

Proporţia antreprenorilor cu aşteptări medii spre mari privind crearea de locuri de muncă este similară, indiferent de nivelul de dezvoltare al ţării respective: unul din cinci antreprenori afirma că vor angaja cel puţin şase persoane. În România, acest procent este peste media mondială, cu 39,8 % de întreprinzători care îşi propun să angajeze şase sau mai multe persoane în următorii 5 ani, ceea ce o situează pe locul 4 printre cele 60 de economii studiate, cel mai bine plasată dintre economiile europene.

70% dintre adulţii din întreaga lume considera antreprenorii că având un statut social ridicat în societăţile în care trăiesc. În toate economiile, cea mai mare rata de participare antreprenorială aparţine persoanelor care se afla la mijlocul carierei profesionale, din grupele de vârsta 25-35 şi 35-44 de ani.

Aproape jumătate sau chiar mai mult dintre antreprenorii din economiile bazate pe factori şi pe eficienta activează în domeniul comerţului en gros sau cu amănuntul, în timp ce aproape jumătate dintre antreprenorii din economiile bazate pe inovare au demarat afaceri în IT, precum şi în domeniile financiar, sănătate, educaţie şi alte servicii. Sectoarele principale de activitate în care se încep afaceri în România sunt comerţul (30,4%) şi agricultură (24%).

“Niciodată nu a fost atât de important ca acum să înţelegem ce anume poate inhiba sau stimula antreprenoriatul în diferite contexte, căci multe economii se lupta cu dificultăţi, mai ales în ţările în curs de dezvoltare, iar şomajul este în creştere.” – spune Directorul Executiv al GEM şi autor al raportului, Mike Herrington. “Global Entrepreneurship Monitor ne permite să avem o perspectivă suplimentară asupra activităţii antreprenoriale şi să analizăm cele mai bune practici care ajută la dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii.”

Economiile bazate pe factori de producţie prezintă cea mai mare rata de activitate antreprenorială în stadiu incipient (TEA) în rândul femeilor adulte, de 20%. Aceste economii prezintă de asemenea şi cea mai ridicată rata de antreprenori în rândul bărbaţilor, ceea ce se traduce prin aproape 9 femei care au pornit o afacere pentru fiecare 10 bărbaţi întreprinzători.

“Capacitatea antreprenorială a unei economii depinde de co-existenta diferitelor tipuri de comportament antreprenorial, ceea ce ajută la asigurarea unei tranziţii de la stadiul de şomer la cel de independent şi apoi la cel de a se lupta pentru a crea locuri de muncă, a inova, a acţiona la nivel global.” Spune Slavica Singer, profesor la J.J. Strossmayer University of Osijek şi autor al raportului. “Cu ajutorul Global Entrepreneurship Monitor, noi căutăm să-i sensibilizăm pe cei care decid şi reglementează politicile antreprenoriale, persoane care pot contribui la conceperea unor ecosisteme care să sprijine antreprenoriatul în întreaga lume.”

*TEA (Total Early-Stage Entrepreneurial Activity) – procentul din populaţia în vârstă de muncă care tocmai a început o afacere sau care a lansat-o cu cel mult 3 ani şi jumătate în urmă.

Despre GEM

Global Entrepreneurship Monitor (GEM) este studiul cel mai cunoscut din lume în domeniul antreprenoriatului. Început în 1999 ca un proiect comun între Babson College (SUA) şi London Business School (Marea Britanie), GEM este cea mai bogată resursa de informaţii cu privire la antreprenoriat din lume, publicând o serie de rapoarte anuale la nivel global, naţional sau axate pe “subiecte speciale”.

Despre raportul global 2015

GEM Global Report din 2015 reprezintă al 17-lea an când GEM înregistrează ratele antreprenoriatului în întreaga lume. Raportul a interogat întreprinzători aflaţi în faze diferite şi le-a evaluat caracteristicile, motivaţiile şi ambiţiile, precum şi atitudinile pe care societăţile le au faţă de o astfel de activitate. Acesta prezintă rezultate bazate pe 60 de ţări care au completat chestionarul Adult Population Survey (APS) şi 62 de ţări care au completat Naţional Expert Survey (NES). Scopul acestui raport este de a informa academicienii, profesorii, factorii de decizie şi practicieni cu privire la natura multidimensională a antreprenoriatului în întreaga lume, de a face să avanseze cunoaşterea şi de a orienta deciziile care ar putea duce la crearea condiţiilor în care antreprenoriatul să prospere.

GEM Raportul Global 2015 este realizat de Donna Kelley, profesor la Babson College şi la Frederic C. Hamilton Chair of Free Enterprise; Slavica Singer, profesor la J.J. Strossmayer University din Osijek şi la UNESCO Chair în Entrepreneurship şi de către Mike Herrington, profesor la University of Cape Town şi Director executiv al Global Entrepreneurship Monitor.

Raportul GEM Global Report din 2015 : http://gemconsortium.org/report/49480

Alte rapoarte precedente despre România : http://www.gemconsortium.org/country-profile/103

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*