HR-ul trebuie să aibă vizibilitate asupra strategiei

hr
Foto: http://almhr.com

BusinessMark a organizat conferinţa „HR Business Strategist 2016”, eveniment adresat strategilor din departamentele de HR, în zilele de 24 şi 25 februarie 2016 la Hotel Radisson Blu din Bucureşti.

Discuţiile din cadrul HR Business Strategist 2016 s-au conturat în jurul a patru direcţii: Business & HR Strategy, Workplace, Leadership and people management şi Employer branding. În rândurile care urmează vă invităm să găsiți rezumatul celei de-a doua zile de eveniment.

SESIUNEA 1
hr ziua 2 (1)Vorbitorii primei sesiuni de discuţii au fost: MUGUR ŢOLICI, HR Director, Banca Naţională a României, FLORIN SPATARU, HR & Corporate Affairs Director, Damen Shipyards Galaţi, MIHAI GĂVAN, Sales Manager, Romanian Software, ADRIANA DAVID, L&D Partner CEE, Aţos şi ALIN GHERMAN, expert EXEC-EDU, Chief Commercial Officer, Nobel România.

MUGUR ŢOLICI, HR Director, Banca Naţională a României, ne-a vorbit despre transformarea organizaţională a BNR şi despre ingredientele acestui proiect de succes: identificarea nevoii de schimbare, pregătirea echipei, secventialitatea potrivită, un parteneriat strategic, road-map, păstrarea scenariilor în cadrul celor mai bune practici, setarea standardelor la nivel de excelentă, simplitate şi transparentă, vizibilitatea echipei de proiect (8/5), menţinerea ritmului, implementarea fără întârzieri şi adaptată la contextul intern, susţinerea permanentă şi vizibilă a board-ului, activarea campionilor schimbării, comunicare continuă, ”oprirea procesului de schimbare nu este o opţiune”, câştiguri reputationale externe: conferinţe, interviuri, prezentări.

”De ce BNR a considerat că trebuie să modifice strategia pentru capitalul uman? În primul rând a contat contextul atât extern cât şi intern: schimbări pe piaţa muncii, atribuţii noi, mobilitate internaţională, cerinţe noi, insatisfacţia internă faţă de practicile şi politicile de HR, nevoia de dezvoltare a compententelor manageriale. Am redesenat de la 0 sistemul integrat de resurse umane. Am redefinit competentele, recompensarea, salarizarea în funcţie de aportul adus şi am creat un program de leadearship. Cupolă a fost alinierea la cele mai bune practici între băncile centrale”.

Reprezentantul BNR a prezentat câteva procente generale, statistică referitoare la transformarea organizaţională: 70% dintre proiectele de transformare eşuează, 90% dintre strategiile adoptate nu sunt implementate, 45% dintre CEO la nivel mondial nu au certitudinea că organizaţiile pe care le conduc pot răspunde noilor cerinţe, iar 50% nu au certitudinea că în organizaţie cultura este suficient de adaptativa la schimbare.

FLORIN SPATARU, HR & Corporate Affairs Director, Damen Shipyards Galaţi, a vorbit despre problemele specifice industriei pe care o reprezintă şi despre soluţiile găsite de companie.

hr ziua 2 (2)”Ne confruntăm cu modificarea portofoliului de comenzi – de la corpuri de navă cu un grad de saturare scăzut la nave offshore şi proiecte militare, modificarea cerinţelor clienţilor privind evaluarea performanţei şantierelor navale, creşterea concurenţei pe piaţa construcţiilor noi, dezvoltarea de noi instrumente de susţinere a industriei navale în ţări asiatice, lipsa de specialişti. Prima soluţie pe care am văzut-o pentru a ne rezolva problemele de personal a fost să facem noi un centru de formare profesională şi să nu ne mai uităm la ce ne oferă sistemul educaţional. În 12 ani am format 1.500 de oameni. Am dezvoltat campanii de atragere a tinerilor către sectorul naval. Alte măsuri au fost dezvoltarea unui sistem de monitorizare a parametrilor de performanţă ai organizaţiei, dezvoltarea unui sistem de schimb de cunoştinţe şi transfer de tehnologie la nivelul grupului. Sigur că toate aceste schimbări nu pot fi implementate dacă imaginea angajatorului nu concordă cu ceea ce încerci să oferi. Compania noastră este printre puţinele astfel de organizaţii care are un cont de Facebook. Top managementul a fost foarte reticent, dar realitatea este că trebuie să ne adaptăm noii generaţii. Este adevărat că avem şi reacţii negative, dar este necesară transparenta pentru a crea o imagine bună companiei”, a explicat FLORIN SPATARU.

MIHAI GĂVAN, Sales Manager, Romanian Software, şi-a intitulat prezentarea ”Recrutarea ca marketing. Când jobul devine o marfă, iar candidatul, cumpărătorul cu bani”.

”Marea problemă este că nu găsim forţa de muncă dedicată, având în vedere sectorul nostru de activitate. A trebuit să extind puţin aria şi să găsesc oameni din alte zone. Există o problemă reală în a aduce talentele în organizaţie. Oamenii sunt puţini şi concurenta este conştientă de acest lucru. Companiile fac eforturi să îi ţină în interior. Cred că recrutarea neconvenţională + marketing ar putea fi soluţia. Dacă reuşeşti să împachetezi frumos poziţia respectivă, drumul va fi mult mai bun”, a declarat MIHAI GĂVAN.

El a citat câteva concluzii ale unui studiu Deloitte realizat în 2016: până în 2020, 50% din populaţia activă a globului va fi asigurată de millennials, 1 din 4 angajaţi şi-ar părăsi locul de muncă anul viitor, 44%, până în 2018, 1 din 3 angajaţi, până în 2020, iar 16% ar rămâne în companie până în 2020.

În compania Aţos, reprezentată de ADRIANA DAVID, L&D Partner CEE, media de vârsta a angajaţilor este 27 de ani, iar 30% sunt femei. Numărul de angajaţi este de peste 1.400, iar compania estimează că va depăşi curând 2.000 de angajaţi.

”Este important ca HR să avem vizibilitate asupra strategiei. Facem dezvoltare şi training. Încercam să facem analiza nevoilor de dezvoltare în proces continuu. Vrem să învăţăm oamenii că există şi alte metode în afară trainingului clasic. Este un proces de schimbare şi nu este uşor. Am implementat şi un concept de planuri individuale de dezvoltare. Iniţial acesta nu era destinat tuturor angajaţilor, dar am început să îl implementăm în tot mai multe cazuri, chiar dacă ne concentrăm pe management. Ne-a ajutat şi ne va ajuta cu singuranta şi în acest an procesul”, a declarat ADRIANA DAVID.

hr ziua 2 (3)Câteva dintre variantele folosite de companie pentru pregătirea angajaţilor  sunt: mentoring, coaching, digital learning, cursuri de business.

ALIN GHERMAN, expert EXEC-EDU, Chief Commercial Officer, Nobel România, şi-a intitulat prezentarea ”Leading Leaders – cum apare efectul de multiplicare?”

”Oamenii trebuie să se simtă încurajaţi. Oamenii trebuie să ştie atunci când fac ceva bine. Dacă suntem o echipă trebuie să ne ocupăm de fiecare membru, să-i ajutăm să se dezvolte pe fiecare, astfel avem garanţia că vom avea succesul dorit. Dacă reuşeşti să aliniezi ce îşi doreşte omul cu ceea ce urmăreşte compania poţi ajunge la acest success”, a explicat ALIN GHERMAN.

SESIUNEA II
Cea de-a doua sesiune s-a intitulat EMPLOYER BRANDING, iar invitaţii au fost: ILEANA ALEXANDRU, HR Director, Mega Image, ANDREEA MIHNEA, HR Director, EY România, DRAGOŞ BUNESCU, Commercial Director, 7card, IOANA TETELEA, Managing Partner, Invisible Nature şi CARMEN DUMITRACHE, HR Business Partner, Global Services Center România, Ericsson.

ILEANA ALEXANDRU, HR Director, Mega Image, a vorbit despre campania de branding intern a companiei.
”Am făcut sondaje interne şi angajaţii ne-au spus că suntem o companie de succes dar că avem o atitudine care intimidează. Ne-am pus întrebări despre ce urmărim prin campania de internal branding, cum o vom face şi cu ce instrumente. Ne-am dorit să creştem nivelul de ataşament şi angajament în organizaţie, o comunitate internă din care oamenii să fie mândri că fac parte. Am dorit să traducem campania de branding extern ”eu sunt mega” şi intern. Am descoperit un client tridimensional: client iniţial, client-angajat şi client în continuare. Am pus semnul egal între angajat şi client. Dar desigur că acest client nu este unul clasic pentru că el are informaţiile din culise şi de aceea am adus valoarea brandului în viaţa sa. Le-am oferit acces la produse prin Mega Happy Card cu un discount consistent la produsele marca proprie. Comunitatea angajaţilor se numeşte Zona Mea. Le oferim şansă să spună ce îşi doresc, să aibă opinii, să comunice cu noi prin diverse canale, inclusiv prin televiziunea internă MegaTV”, a declarat ILEANA ALEXANDRU.

Campania a fost lansată în septembrie 2015.

Prezentarea ANDREEI MIHNEA, HR Director, EY România, s-a numit ”EY România – leading brand story”.
Ea a citat studii internaţionale independente despre brandul angajatorului.

”În 2011 eram la coada clasamentului din acest punct de vedere dintre cei 4 big four. În urmă cu trei ani am hotărât să nu ne mai uităm la concurenţă şi să pornim de la valorile companiei. Am cerut un studiu despre noi şi am elaborat o strategie pe care am pus-o în practică. Comunicăm intern foarte mult despre tot ceea ce îi priveşte pe angajaţi, despre spaţiile lor de lucru, wellbeing inovaţie etc. Este foarte important să comunici intern, altfel oamenii îşi fac alte păreri”, a declarat ANDREA MIHNEA.

hr ziua 2 (4)Compania foloseşte foarte mult reţelele de socializare, în special LinkedIn, şi peste 10 canale de recrutare.

Următorul speaker invitat a fost DRAGOŞ BUNESCU, Commercial Director, 7card. Compania pe care o reprezintă oferă acces oricând la orice club sportiv din reţea.

”În prezent, avem 220 de săli şi 400 de clienţi. Suntem în nouă oraşe şi cred că vom dubla afacerea şi în acest an. Compania are 22 de angajaţi. Gradul de utilizare a serviciilor este direct proporţional cu promovarea de care acestea se bucura în firmă din partea departamentului de HR. În firmele unde HR-ul promovează 7card, utilizarea serviciilor este de peste 30%. Acolo unde HR-ul nu promovează asta, utilizarea este de numai 5%. Sper însă să o facă pentru a promova sportul în rândul angajaţilor”, a declarat DRAGOŞ BUNESCU.

IOANA TETELEA, Managing Partner, Invisible Nature, a vorbit despre ”7 acţiuni prin care poţi integra sustenabilitatea în brandul de angajator”.

”O companie sustenabila este aceea care obţine profit dar este responsabilă faţă de mediu. Dar care este legătura cu brandul? Un exemplu este Intel. Compania a aplicat programe de sustenabilitate şi asta a crescut angajamentul personalului. Asta creează o reputaţie care face angajaţii să fie mândri că sunt în cadrul ei. O astfel de atitudine arata ca pe lângă profit, companiei îi pasă de mediu şi de comunitate. Este o punte între valorile personale şi cele organizaţionale”, a explicat IOANA TETELEA.

Sfatul său a fost că departamentul de HR să comunice şi să colaboreze cu departamentul de sustenabilitate şi CSR pentru a implica angajaţii în acest sector.

CARMEN DUMITRACHE, HR Business Partner, Global Services Center România, Ericsson, a vorbit despre comunicarea externă şi cea internă şi despre importanţa alinierii celor două elemente.

“HR-ul trebuie sa vina si cu o perspectiva financiara pentru ca vorbim si de gestionarea unui buget. Iar aceasta inseamna nu taierea costurilor, ci alocarea banilor acolo unde trebuie pentru a maximiza rezultatele de business. Brandul intern ne ajuta sa pastram oamenii buni in companie. Din punct de vedere procesual si comunicare, ne asiguram ca brandul extern este perfect aliniat cu brandul intern”, a declarat CARMEN DUMITRACHE, HR Business Partner, Global Services Center Romania, Ericsson.
Specialistul Ericsson este de părere că partea de branding trebuie să rămână în zona departamentului de HR.

Partenerii evenimentului au fost: UCMS Group România, Romanian Software, IMMOFINANZ, Wise Finance Solutions, Benefit, Horvath & Partners, World Class, Wellington, Max Relax, Selfie Fun, Exec- Edu, Leo HR, 7 Card, Cofetăria Armând, Your Personal Aroma Parfums, UBER şi NISSA.

Evenimentul a avut drept parteneri media: Portal HR, Jurnalul de afaceri, Promoafaceri, Economic ZOOM, Femei în afaceri, StartUps, Business24, Ziare.com, Calendar evenimente, Legal Magazin, Transilvania Business, Debizz, Administraţie.ro, Roportal.ro, MLM News, Revista Valoarea, Bucureşteni.ro, Manager Express, Economia Online, Manager.ro, Think Business, Megablog Resurse Umane, Antreprenor în România, Mark Media, Learn&Go, 4 Career  şi Plan de afacere.ro.

Despre BusinessMark

BusinessMark este o companie ce oferă servicii integrate de B2B, oferind clietilor săi  modele de dezvoltare complexe, conectandu- i în mod direct cu mediul de afaceri şi creând oportunităţi de parteneriat strategic.
Atât prin organizarea de evenimente business, cât şi prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark îşi propune să vină în întâmpinarea partenerilor săi cu strategii de comunicare şi promovare centrate pe business  matchmaking şi crearea de oportunităţi de dezvoltare.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*