Peste 10% din creșterea economică s-a datorat fondurilor europene

BusinessMark a organizat cea de a II-a ediție a conferinței “Fondurile europene și Ajutoarele de Stat 2014-2020 ”, eveniment care a avut loc astăzi, 15 aprilie 2016 la Hotel Radisson  Blu  din  București.

Mai jos găsiți rezumatul dezbaterilor.

Evenimentul a constituit un prilej de analiză şi dezbatere a situaţiei accesării  fondurilor europene și a ajutoarelor de stat, a oportunităţilor şi a perspectivelor pentru perioada 2014-2020, reunind reprezentanţi de marcă din Guvern și ministerele de resort, Autorităţile de Management, companii mari şi IMM-uri care au implementat/ implementează proiecte sau doresc să acceseze fonduri europene și ajutoare de stat, experţi, investitori, bănci şi companii de consultanţă.

SESIUNEA 1

Invitații primei sesiuni de discuții au fost: Carmen Aura Răducu, Ministrul Fondurilor Europene, Livia Stan, Director General, Direcția Generală Ajutor de Stat, Practici Neloiale și Prețuri Reglementate, Ministerul Finanțelor Publice, Mirela Iovu, Vicepreședinte, CEC Bank, Bogdan Hossu, Director General, Wise Finance Solutions, Oana Stoenescu, Director de Vânzări, Garanti Leasing și Çağatay Suner, Director General, Glasscorp, parte a Șișecam Group.

Intervenția Ministrului Fondurilor Europene,Carmen Aura Răducu:

”Implementarea unor programe cu fonduri europene înseamnă un efort comun al întregii societăți și nu numai al unui minister sau al unei companii. Fondurile europene sunt un catalizator foarte important care au generat dezvoltări importante în alte țări. Sper ca și noi să facem acest pas și să le implementăm cu mai mult success”, a declarat Carmen Aura Răducu, Ministrul Fondurilor Europene.

Potrivit Ministrul Fondurilor Europene, pentru perioada 2007-2015 se fac în prezent peste 4.000 de plăți.

”Pe lângă finalizarea programelor 2007-2013-2015 am încercat să simplificăm regulile și să evităm problemele întâmpinate. Încercăm ca până în 2017 să găsim noi proiecte cu impact important asupra dezvoltării economice”, a completat Carmen Aura Răducu, Ministrul Fondurilor Europene.

Potrivit acesteia, în ultimii câțiva ani, peste 10% din creșterea economică s-a datorat fondurilor europene. De asemenea, investițiile în economie, creșterea salariilor, creșterea consumului sunt domenii influențate de proiectele realizate cu fonduri europene.

”O mare noutate față de perioada anterioară este că folosim un sistem IT cat mai simplu și modern în colaborarea cu utilizatorii. S-a început elaborarea unui astfel de sistem unic de comunicare cu utilizatorii. Modulele importante au fost implementate deja și pot fi folosite pentru depunerea de proiecte. Știm că proiectele publice mari merg mult mai greu, cum ar fi cele de infrastructură. Cele private au avut mare succes și au fost încheiate bine aproape toate. De aceea trebuie să încurajăm această tendință”, a precizat Carmen Aura Răducu, Ministrul Fondurilor Europene.

Ministrul și-a exprimat speranța ca în acest an să fie demarată construcția metroului care leagă Gara de Nord de  Otopeni. Ruta va avea 14 km și mai multe stații.

”Avem peste 3,5 miliarde de euro pe care trebuie să le folosim pentru proiectele fazate care se întind pe perioada anterioară de finanțare și pe cea din prezent. Sigur că puteam folosi acești bani pentru proiecte noi, dar a fost o soluție de urgență de a continua proiectele importante”, a completat Carmen Aura Răducu, Ministrul Fondurilor Europene.

Livia Stan, Director General, Direcția Generală Ajutor de Stat, Practici Neloiale și Prețuri Reglementate, Ministerul Finanțelor Publice, a prezentat câteva date statistice din sfera ajutoarelor de stat.

”În perioada 2007-2014 au fost aprobate 61 de proiecte și finalizate 35 de proiecte. Valoarea totală a investițiilor a fost de 3 miliarde de euro, iar valoarea ajutorului de stat a fost de 705 milioane de euro. Din totalul ajutorului de stat, numai 514,33 milioane de euro au fost decontate. Prin aceste proiecte s-a asumat realizarea a 20.315 locuri de muncă și s-au realizat 18.174 locuri de muncă. Contribuția directă la dezvoltarea regională prin aceste proiecte este de 1,4 miliarde de euro”, a declarat Livia Stan.

Potrivit acesteia, statisticile arată că prin acordarea ajutoarelor de stat, în proporție de 77% au fost susținute cheltuielile cu active corporale și necorporale, iar 23% au fost cheltuieli cu costurile salariale. În ceea ce privește tipurile de investiții, cele greenfield au ca pondere 31%, iar ponderea majoritară este reprezentată de dezvoltare și eficientizare.

”Ne dorim să ne concentrăm în perioada următoare pe investițiile de tip greenfield”, a completat Livia Stan.

Mirela Iovu, Vicepreședinte, CEC Bank, a afirmat că în ultimii ani, implicarea CEC Bank a contribuit cu 12% în proiectele cu fonduri europene aprobate în perioada de accesare 2007-2013.

”Oportunitățile de afaceri sunt nenumărate și sunt adresate în general IMM-urilor. Principala mea recomandare pentru cei interesați deastfel de proiecte este să înceapă cât mai rapid colaborarea cu banca. De asemenea, elaborarea unui studiu de piață și folosirea unor previziuni pentru evoluția afacerilor sunt două recomandări esențiale”, a declarat Mirela Iovu.

Potrivit acesteia, aplicanții ar trebui să colaboreze cu o firmă specială de consultant, sa determine necesarul de finanțare în mod realist. De asmenea, specialistul CEC Bank recomandă demararea proiectului de investiții numai după ce structura de finanțare este clarificată.

Oana Stoenescu, Director de Vânzări, Garanti Leasing, a vorbit despre evoluția pieței de leasing în România și despre disponibilitatea acestui domeniu de a sprijini proiecte realizate cu fonduri europene.

”Piața de leasing avea 5 miliarde de euro vânzări înainte de criză. În 2009 a ajuns la 1 miliard de euro. În 2014 era de 1,3 miliarde de euro, în 2015 a crescut cu 23%, până  la 1,6 miliarde de euro. Primul trimestru din 2016 are și el creșteri spectaculoase datorate mediului privat”, a completat Oana Stoenescu.

Bogdan Hossu, Director General, Wise Finance Solutions, a prezentat un un studiu de caz cu etapele proiectului de achiziții utilaje. Potrivit acestuia, principalele etape sunt: verificarea eligibilității companiei, încadrarea proiectului într-un program de finanțare, realizarea planului de afaceri, depunerea proiectului (1-3 luni), evaluarea proiectului (6-8 luni), semnarea contractului de finanțare/primirea acordului de finanțare, implementarea proiectului, operare și monitorizare.

Çağatay Suner, Director General, Glasscorp, parte a Șișecam Group, a vorbit despre cazul companiei sale care a implementat un proiect pe Ajutoare de Stat în România.

”Facem sticlă pentru automotive în Buzău și am beneficiat de ajutoare de stat. Glasscorp a apelat la ajutoarel de stat și a primit 17,4 milioane euro. Una dintre condiții a fost să angajez 300 de persoane. Scopul nostru e să ajungem un producător global cu focus pe achiziții”, a declarat Çağatay Suner.

Printre clienții companiei se numără: Ford, Toyota și MINI.

SESIUNEA 2

Invitații celei de-a doua sesiuni au fost: Mirela Dobre, Expert Direcția Generală Analiză Programare Evaluare, Ministerul Fondurilor Europene, Ioana Păcuraru, Consilier, Ministerul Fondurilor Europene, Claudia Ionescu, Șef Departament Promovare Regională și Investiții, Programul Operațional Regional București-Ilfov, Ramona Ivan, Director, Direcția Relații Externe şi Finanțări Structurale, CEC Bank şi Preşedinte, Comisia pentru Fonduri Europene, Asociația Română a Băncilor și Roland Toma, Consultant Fonduri Europene, Wise Finance Solutions.

”Sistemul informatic despre care doamna ministru vorbea, facilitează comunicarea între beneficiari și autorități. Acest sistem a impus standardizarea contractului de finanțare, a ghidurilor și a documentației. Ministerul își propune să vină cu soluții noi de sprijin pentru nemeficiari, inclusiv puncte de infomarea la nivel regional”, a declarat Mirela Dobre, Expert Direcția Generală Analiză Programare Evaluare, Ministerul Fondurilor Europene.

Ioana Păcuraru, Consilier, Ministerul Fondurilor Europene, a vorbit despre POC, program elaborat având în vedere documente strategice relevante la nivel european.

”POC a fost aprobat în decembrie 2014 și are alocate 1,58 miliarde de euro, iar 1,329 miliarde de euro sunt nerambursabile. Acesta este structurat pe două Axe. Pentru Axa 1 s-au depus 544 de proiecte, iar pentru 231 s-a finalizat procesul de evaluare și selecție”, a explicat Ioana Păcuraru.

Potrivit acesteia, printre domeniile sprijinite de Axa prioritară 1 se numără: bioeconomia, IT, sănătate, iar domeniile Axei 2 sunt: e-guvernare, infrastructură de bandă largă, e-commerce, cercetare, dezvoltare și inovare.

Claudia Ionescu, Șef Departament Promovare Regională și Investiții, Programul Operațional Regional București-Ilfov , a precizat că site-ul www.adrbi.ro este mereu actualizat cu proiectele în curs.

”Suntem transparenți și deschiși la propuneri, discuții și vizite. În ceea ce privește comunicarea, Ministerul Fondurilor a realizat o strategie la nivel național. ADRBI este organism intermediar pentru POR, iar Regio vine să reducă armonios diferențele dintre regiuni și în regiuni. În ceea ce privește Axa prioritară 3 – Sprijinirea Tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon, aceasta are ca potențiali beneficiari autoritățile publice locale”, a menționat Claudia Ionescu.

Potrivit acesteia, acest program este destinat pentru măsurile de eficiență energetică în clădiri publice, pentru măsurile de eficiență energetică în clădiri rezidențiale și pentru iluminatul public. Proiectele pot fi depuse la sediul ADRBI începând cu luna mai.

Ramona Ivan, Director, Direcția Relații Externe şi Finanțări Structurale, CEC Bank şi Preşedinte, Comisia pentru Fonduri Europene, Asociația Română a Băncilor, este de părere că s-au făcut progrese în ceea ce privește accesarea de fonduri europene din 2007 până în prezent.

”Din păcate, în anumite cazuri, nu sunt foarte multe informații disponibile. De multe ori nu știm exact când se va lansa proiectul și atunci poate că este bine să analizați și să vedeți ce trebuie făcut. Există o mare lichiditate. Sunt bani și sunt destul de ieftini. Leasingul și IFN-urile sunt de asemenea variante pe lângă banii băncilor. Dacă toată lumea are bani, beneficiarii încep să se uite la costurile finanțării. CEC Bank poate în schimb să se uite atent la proiect și să recomande ce anume li se potrivește. De multe ori, recomand clienților să lucreze fără fonduri europene. În cazul proiectelor care sunt eligibile și care obțin finanțare, de multe ori implementarea este foarte complicată, chiar dacă ai banii, pentru că trebuie să știi ce să plătești și când să plătești. Acestea sunt lucruri pe care o bancă poate să vi le comunice”, a explicat Ramona Ivan.

Roland Toma, Consultant Fonduri Europene, Wise Finance Solutions, a vorbit despre riscurile existente în cazul proiectelor finanțate prin programe europene.

”Aproape toate programale de finanțare au acel punctaj minim de calitate. Este foarte important să faci proiecte cu punctaj mare, dar există riscul ca factorul economic să fie decisiv și să nu fie un proiect bancabil. Mai există și riscul epuizării fondurilor disponibile înainte de selecție”, a precizat Roland Toma.

Potrivit acestuia, pe partea de agribusiness există mai multe măsuri în PNDR. SubMăsura 4.1 înseamnă ajutor neramburasbil între 100.000 și 200.000 de euro pe proiect, între 30% și 90%.

Partener principal: Wise Finance Solutions.

Partenerii evenimentului au fost: CEC Bank, Garanti Leasing, Klarmedia, Biroul de traduceri Champollion şi Graphtec Design.

Evenimentul a avut drept parteneri media: Finzoom, Jurnalul de afaceri, Promoafaceri, Business Editors, Energynomics, Avocatura.com, Economic ZOOM, Business24, Ziare.com, Calendar evenimente, Transilvania Business, Debizz, Administratie.ro, Roportal.ro, MLM News, Revista Valoarea, Bucuresteni.ro, Manager Express, Economia Online, Think Business, Antreprenor in Romania, Mark Media, Rabbit Media si Plan de afacere.ro.

Despre BusinessMark

BusinessMark este o companie ce ofera servicii integrate de B2B, oferind clientilor sai  modele de dezvoltare complexe, conectandu- i in mod direct cu mediul de afaceri si creand oportunitati de parteneriat strategic.

Atat prin organizarea de evenimente business, cat si prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark isi propune sa vina in intampinarea partenerilor sai cu strategii de comunicare si promovare centrate pe business  matchmaking si crearea de oportunitati de dezvoltare.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*