Comercianţii online au noi obligații

shopping
Foto: http://www.slideteam.net

Un articol scris de Luminita Gheorghe Associate, WolfTheiss, sub îndrumarea Ilenei Glodeanu, Partener, WolfTheiss

Comercianţii care desfăşoară activităţi economice online (prin încheierea online de contracte de vânzare-cumpărare de bunuri ori de prestări de servicii) au, începând cu ianuarie 2016, obligaţii suplimentare în relaţie cu consumatorii care beneficiază de serviciile sau produsele lor.

Astfel, începând cu 9 ianuarie 2016 se aplică prevederile Regulamentului nr. 524/2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum. Aceste prevederi obliga toţi comercianţii din Uniunea Europeană care încheie contracte de vânzare sau de prestare servicii online să furnizeze pe paginile lor web un link electronic către platforma SOL. Platforma SOL este concepută ca un instrument online dezvoltat de Comisia Europeană şi care funcţionează ca un punct de intrare unic pentru consumatorii şi comercianţii care doresc o soluţionare pe cale extrajudiciară a litigiilor rezultate din tranzacţiile online. Linkul trebuie să fie uşor accesibil pentru consumatori şi comercianţii trebuie, de asemenea, să precizeze adresele lor de e-mail.

Linkul respectiv a devenit disponibil începând cu 15 februarie 2016:
https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=RO

Nerespectarea acestei obligaţii se sancţionează de către ANPC cu aplicarea unei amenzi între 2.000-5.000 lei. Considerăm deci în prezent că, începând cu data de 15 februarie 2016, comercianţii romani pot tehnic să respecte această obligaţie legală şi prin urmare, strict cu privire la această obligaţie, pot să fie amendaţi în cazul în care nu furnizează pe paginile lor web link-ul electronic către platforma SOL.

În plus faţă de obligaţia de mai sus care se adresează tuturor agenţilor economici, există tot de la 9 ianuarie 2016, o obligaţie suplimentară. Aceasta este aplicabilă doar acelor comercianţi care s-au angajat sau care sunt obligaţi să recurgă la una sau mai multe entităţi SAL pentru a soluţiona litigiile cu consumatorii. Astfel, aceşti comercianţi trebuie să informeze consumatorii despre existenţa platformei SOL, dar şi despre posibilitatea consumatorilor de a recurge la această platformă pentru a-şi soluţiona litigiile. În acest sens, comercianţii respectivi furnizează un link electronic către platforma SOL pe site-ul lor internet, iar dacă oferta este prezentată pe e-mail, în e-mail-ul respectiv.
Din nou, nerespectarea celor de mai sus este sancţionabila de către ANPC cu aplicarea unei amenzi între 2.000-5.000 lei.

Însă trebuie precizat că platforma integrată SOL precizează în prezent, expres pentru România, că ţara noastră nu dispune deocamdată de entităţi SAL (adică cele care vor ajuta la rezolvarea litigiilor între comercianţi şi consumatori în afară instanţelor de judecată). Prin urmare, chiar în cazul în care un comerciant român ar dori în prezent să aplice procedurile SAL în relaţiile sale comerciale cu consumatorii, acesta va trebui să mai aştepte o perioadă, până când cel puţin o entitate SAL va exista în România. ANPC nu a putut fi contactată pentru detalii cu privire la acest aspect. Se poate considera deci în prezent ca ANPC nu poate încă aplica amenzi cu privire la nerespectarea acestei a doua nouă obligaţie legale incumbând comercianţilor români.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*