Suntem pe primul loc în UE la morți în accidente rutiere

Foto: http://www.autoriders.in

România şi Bulgaria sunt ţările cu cel mai mare număr de decese rutiere, aproape dublu faţă de media înregistrată la nivelul UE, arată statisticile pentru 2015 privind securitatea rutieră, publicate de CE.

Anul trecut, România a raportat o rată de 95 de de persoane decedate în accidente rutiere la fiecare milion de locuitori, mult mai mare faţă de media de 51,5 decese din UE. Această rată din România a crescut în 2015 faţă de 2014, când a fost de 91 persoane decedate/un milion de locuitori.

Dacă înmulțim 95 de persoane cu milioanele de locuitori ale populației estimate, rezultă că anul trecut au decedat în accidentele rutiere din România 1900 de persoane.  1900! Decedați. Numărul răniților este mult mai mare. La nivelul UE se estimează că, în 2015, 135.000 de persoane au suferit accidente rutiere grave. Să nu pierdem din vedere că România este în frunte. Oare câți dintre cei răniți sau decedați sunt șoferi și șoferi începători?

Accidentele auto nu sunt greu de întâmplat într-o Românie cu șoselele pe care le știm, cu depășiri care înseamnă în majoritatea cazurilor riscarea de vieți din cauza unei singure benzi pe sens (de neconceput pentru străinii care ne vizitează).

Totuși, nu pot să nu remarc un alt fenomen. De fapt, l-am remarcat cam când aveam la rându-mi 17 ani. Copiii (iminent viitori adulți) sunt nerăbdători să dețină permisul de conducere și desigur să șofeze. În liceu, un sfert dintre colegi au urmat cursurile pentru permisul auto înainte să împlinească 18 ani.

Mulți tineri vor să fie gata pregătiți pentru ziua în care vor avea dreptul să conducă. Unii reușesc să devină șoferi foarte buni, alții nu conduc niciodată, iar o altă parte, (vrând să demonstreze celorlalți cât sunt șoferi grozavi) sfârșește de prea multe ori înainte de vreme. Dacă nu aveți în minte cel puțin un un caz cu liceeni care au murit într-un accident auto cu șofer de 18 ani nu ați crescut în România. Procentul ăla din ultima parte care supraviețuiește se transformă apoi în șoferii ăia care ne fac să lăsăm mașina acasă (tot e bine pentru sănătatea fizică și mediu).

Ce ar fi de făcut? Este ceva de făcut? Unde? Educație rutieră acasă, la școală, altfel la școala auto, modificarea metodologiei de dobândire a permisului auto? Despre autostrăzi, două benzi pe sens, sau drumuri sigure nu zic nimic. Nu cred că mai speră cineva născut înainte de 2000 că vom vedea așa ceva.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*