7 din 10 companii au avut întârzieri ale plăților în 2015

finance
Foto: http://www.moneychoice.org/

Analiză Coface

Aproximativ 7 din 10 companii au avut parte de întârzieri ale plăților în 2015. Principalele motive au fost „dificultățile financiare ale clientului” (52%), “competiția feroce care a avut  impact asupra marjelor” (35,6%) și “lipsa de venituri din finanțare” (26,4%).

În India, 84% dintre respondenți s-au confruntat cu întârzieiri. S-a remarcat o creștere procentuală în cazul respondenților (32%, față de 24% în 2014) cu peste 2% din cifra lor de afaceri anuală implicată în probleme legate de întârzieri foarte lungi. [1] Este posibil ca problema activelor neperformante să reducă din capacitatea de creditare și din profitabilitatea băncilor – ceea ce înseamnă că unele companii pot suferi din cauza înăspririi controalelor de credit bancar. Implementarea, mai scurtă decât era de așteptat a reformelor, încețoșează perspectiva pe termen mediu.

În general, experiența de plată corporativă a Chinei a rămas slabă, cu 80% dintre respondenți raportând întârzieri în 2015. 21% au indicat întârzieri, în medie, mai mari de 90 zile – cel mai mare procentaj pentru țările cercetate din regiune. În plus față de problemele nerezolvate referitoare la efectul mare de levier și de depășirea capacității din multe sectoare, presiunea care apasă în jos pe RMB și pe volatilitatea bursei de valori, sunt viitoare griji pentru piața chineză în 2016.

Singapore a trecut printr-o creștere bruscă a plângerilor (35%, față de 23% în 2014), cu peste 2% din cifra de afaceri anuală implicată în problemele cu întârzieri de plată foarte lungi. De asemenea, mai multe companii (14%, față de 10% în 2014) au raportat întârzieri de plată, în medie, mai mari de 90 zile și creșteri ale sumelor restante (49%, față de 35% în 2014).  Singapore, baza celor mai importanți jucători mondiali pe piața bunurilor, se confruntă cu prețuri mici pentru bunuri și o creștere a incertidudinilor la nivel global.

„Companiile asiatice se confruntă cu un stres financiar semnificativ, cauzat de problemele întârzerilor de plată, agravate de reducerea marjelor de profit din cauza depășirii capacității industriale, cererea micșorată și concurența în afaceri mai activă în ultimii ani. Nu este de așteptat ca rata neplății să se îmbunătățească în 2016, a declarat Jackit Wong, Economist Coface Asia Pacific.

Japonia, Hong-Kong și Taiwan: plăți corporative stabile, însă se așteaptă o creștere mai lentă

În mare, experiența de plată a companiilor a rămas destul de stabilă în Japonia. Abenomics (Abenomics se bazează pe trei săgeți de stimulare fiscală, relaxarea monetară și reforme structurale) par să piardă teren. Acest lucru este demonstrat de o slăbire a indicatorilor ciclici din vânzările comerciale, iar la scară industrială, de exporturile produse în primul trimestru și de declinul de 0,3% de la an la an în indicele de bază al prețurilor de consum. Coface rămâne prudent și se așteaptă ca economia japoneză să crească cu 0,5%, în 2016, la fel ca în 2015.

Companiile din Hong Kong au adoptat o abordare mai prudentă a creditării în 2015, cu mai puțini respondenți care oferă vânzări la credite (69,4%, față de 76,8% în 2014), precum și o ușoară scădere în termeni medii de creditare. Drept urmare, experiența de plată, în general, a companiilor din Hong Kong s-a stabilizat. Odată cu creșterea continuă a integrării economice între Hong Kong și China, orice „șoc” economic din China este perceput la scară largă ca având un anumit grad de impact asupra creșterii economice din Hong Kong. Creșterea economică orientată spre exterior a Hong Kong-ului, este așteptată să încetinească la 1,5% în 2016, în scădere de la 2,4% în 2015.

În general, experiența de plată a companiilor din Taiwan s-a îmbunătățit. Mai puțini respondenți (11,8%, față de 21,2% în 2014) au raportat întârzieri de plată, în medie, mai mari de 90 zile. A existat o scădere clară a procentului de firme (10,2%, față de 15,1% în 2014), cu peste 2% din cifra de afaceri anuală implicată în întârzieri de plată foarte lungi. Redresarea economică din Statele Unite și din Zona Euro va diminua, probabil, efectele adverse ale impactului pe care îl are China asupra economiei dependente de export a Taiwan-ului. Coface se așteaptă la o îmbunătățire modestă a creșterii economice, în 2016, de 1,2%, comparativ cu 0,8% în 2015.

Probleme cu nerambursarea în ¼ dintre sectoarele analizate

Sectorul construcțiilor a fost cel mai riscant din regiunea Asia-Pacific în 2015. Acest segment a raportat cele mai multe firme cu cifre de afaceri afectate de întârzieri de plată foarte lungi. De asemenea, companiile din construcții au avut parte de o creștere a întârzierilor de plată, în medie, mai mari de 90 zile, la fel ca sumele restante. Nu este probabil ca perspectivele pentru sectorul construcțiilor să se îmbunătățească în 2016. Obstacolul, care provine din încetinirea economică a Chinei (cea mai mare economie din regiune), combinat cu reformele structurale și incertitudinile din jurul programului de majorarare a ratei SUA, este de natură să afecteze perspectivele economice ale regiunii, ceea ce duce la o diminuare a sentimentului de afaceri atât pentru investiții private, cât și pentru cumpărături domestice. Cu toate acestea, existența ratelor mici (daca nu chiar foarte mici) ale dobânzilor din regiune ar putea, oarecum, susține dorința de consum. Proiecte publice de infrastructură aflate în curs de desfășurare ar putea oferi, de asemenea, o relaxare în sectorul construcțiilor.

Utilajele industriale și electronicele au avut cel mai mare procent de plângeri (78%, față de 70% în 2014), întâmpinând probleme cu întârzierile de plată în 2015. 2016 este probabil încă un an dificil pentru acest sector. Segmentul utilajelor industriale este pro-ciclic și, probabil, cererea va stagna, deoarece (i) creșterea comerțului este lentă, (ii) China își înclină economia către servicii și (iii) cheltuielile cu capitalul sunt neîndestulătoare pe fondul Japonizării [2] economiei mondiale. În același timp, încetinirea inflației (dacă nu a deflației) va provoca, probabil, presiune asupra prețurilor, smulgând marje de profit. Ca urmare, nu ar fi surprinzător să vedem că unele companii din cadrul acestui segment recurg la strategia defensivă caracterizată de achiziții și fuzionări (M&As) pentru a-și întări puterea pe piață.

Sectorul transporturilor și industria auto au suferit o deteriorare îngrijorătoare a problemelor referitoare la restanțe în 2015, comparativ cu 2014. Mai multe companii au raportat o creștere a sumelor restante (35%, față de 31% în 2014) și au avut parte de întârzieri de plată foarte lungi (23%, față de 14% în 2014). Cu toate acestea, cererea va beneficia, probabil, de creșterea în rândul clasei cu venituri medii și de contextul regional al ratelor scăzute ale dobânzii. Mai mult, un impuls al cererii din China (care provine din reducerea taxelor și impozitelor pe vehiculele cu motoare de 1,6 litri sau mai puțin, lege în vigoare de la 1 Octombrie 2015 până la sfârșitul anului 2016), va aduce, probabil, puțină culoare în perspectiva din acest an a sectorului.

Nu au existat îmbunătățiri pentru sectorul metalelor în 2015, care va continua, probabil, să se confrunte cu diverse provocări. Perspectiva pentru 2016 este negativă, rezultând din (i) micșorarea cererii la nivel global și în China, (ii) capacitatea depășită semnificativ și (iii) prețuri scăzute pe fondul dezechilibrului de piață. Restructurarea în acest sector este posibil să înceapă în 2016, cu închiderea companiilor fantomă din industria siderurgică a Chinei și înmulțirea activităților de tip M&A.

[1] În conformitate cu experiența Coface, aproximativ 80% din întârzierile de plată foarte mari (adică de 180 de zile sau mai mult) nu sunt plătite înapoi deloc. Când peste 2% din cifra de afaceri totală anuală a unei companii este implicată în întârzieri de plată foarte mari, lichiditățile societății pot deveni o problemă, punând în discuție capacitatea de a-și achita datoriile față de furnizori.

[2] Creștere lentă, absența presiunii inflaționiste, din ce în ce mai multe politici monetare expansive și volatilitate crescută a piețelor financiare. Pentru mai multe detalii, vă rugăm să consultați Country Risk Barometer Q1 2016.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*