51% produse românești în magazine, o victorie?

Foto: http://newsfirst.lk

Menționez de la început că ideea cu 51% produse alimentare românești în magazine mi s-a părut una proastă, privind numai din postura de consumator, dar pe măsură ce aprofundez subiectul mi se pare și mai rea.

Rea mi s-a părut pentru că știu produsele alimentare (în special legume și fructe proaspete) ale multora dintre producătorii români, mai ales cei mici. Exact aceia pe care ne bucurăm că îi vedem prin piețe. Prețuri mari pentru produse tratate în exces împotriva dăunătorilor, stimulate artificial să crească etc. La asta m-am gândit inițial, dar iată că mai urmează…

Valentin Mircea, Expert în Dreptul Concurenței, mi-a întărit opinia prin intervenția avută azi la Investments and Exports Conference.

El zice așa: ”Remarc în ultima vreme un fel de tendință a unui naționalism economic pe care mi-l amintesc din perioada comunistă  când nu ne era prea bine. Acest discurs că există capital românesc și capital strain. Este fals. Am întâlnit oameni de afaceri din toate colțurile lumii. Nu există diferențe notabile între afaceri. Legile economiei sunt peste tot la fel. Este bine să vină investitori străini și de aceea este foarte bine că firmele românești să reușească afară. Țările care vin în România exportă o parte din PIB-ul țării lor la noi. Sigur că nu fac donații, dar banii intră în economia noastră și asta este minunat”.

”Nici un stat sănătos la cap nu ar trebui să facă legi pentru jucători, cum este legea cu 51% produse alimentare românești în supermarketuri, care va avantaja producătorii români și va dezavantja consumatorii români. Spun asta pentru că această Lege, dacă va fi promulgată, va crește prețurile pentru că oferta va scădea. Ieri Comisia Europeană a deschis procedura de infringement împotriva României și a Slovaciei referitor la această Lege. Nu poți fi parte a UE numai pentru a lua fonduri, dar să nu primești alte companii atunci când vor să vină pe piața noastră. Raportul calitate preț este cel care trebuie să primeze în acest sector. Nimeni niciodată nu a bătut legile economiei”, a mai spus Valentin Mircea.

Tot el a punctat că dacă obligăm magazinele să aibă în rafturi 51% produse alimentare românești ar putea, pe bună dreptate, să ceară asta și celelalte industrii. De ce nu am avea și haine sau produse cosmetice românești în proporție de 51% în magazine? Cred că tocmai intrăm (dacă va fi promulgată Legea și cred că o să fie) într-un cerc vicios.

Altă problemă, semnalată pe mai multe canale mass-media, ar fi că în Lege există formularea ”produse provenite din lanțul scurt de aprovizionare”. Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) spune că asta ar putea face mai atractive țări ca Bulgaria sau Ungaria pentru magazinele din zona granițelor.

Ziare.com citează B1TV: ”De asemenea, tot prin acest proiect normativ s-au modificat termenele de plată, la 7 zile pentru produsele proaspete şi 14 zile pentru celelalte produse alimentare. Modificările mai definesc preţul produsului şi interzic taxele de raft, de listare, de dezvoltare, de marketing, adică obligă toţi comercianţii să trăiască din adaos comercial”.

Pe lângă toate cele de mai sus, pentru cine mai citește și altceva în afară de Libertatea, problema producătorilor români care nu prea au capacitatea de producție necesară pentru a avea o relație eficientă cu hypermarketurile e veche. Vor înțelege în sfârșit să-și vadă interesul comun?

Legea care îi obligă pe comercianţi să expună la raft 51% produse româneşti a fost adoptată, pe 8 iunie, de Camera Deputaţilor, cu 293 “pentru” şi niciun vot împotrivă. Cum era de așteptat, a fost primită de publicul larg ca pe o mare victorie. Cine o să plătească e mai mult decât evident.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*